تبلیغات
وبلاگ تخصصی وب و کامپیوتر - آیا مایکروسافت بازی را می برد؟(2)
 
وبلاگ تخصصی وب و کامپیوتر
وبلاگی برای دوستداران كامپیوتر و وب و اخبار IT
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : احسان الهی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

پاسخ های مستقیم به جست و جوی های واقعی با زبان ساده

برخلاف Google یا Yahoo , Askjeeves توانایی بهتری جهت یافتن پاسخ هایی برای جست و جوهای مستقیم با زبان ساده دارد. جست و جوی MSN یک مرحله دیگر را با افزودن ابزارهای مرجع Encarta شرکت مایکروسافت به ویژگی های خود افزوده است. برای نمونه، این سوال را بپرسید: «پایتخت روسیه کجاست؟» سپس پاسخ صحیح را در ابتدا صفحه نتایج مشاهده خواهید کرد. پرسش هایی همچون «اندازه یک وال چه قدر است؟» نیز به صورت دقیق پاسخ داده می شوند. شکی نیست که دانش آموزان این ویژگی را خیلی دوست دارند زیرا کار آنها را برای به دست آوردن پاسخ های صحیح مرتبط با حقایق و ارقام، بسیار راحت تر می کند.

 

ویژگی Near me

موتور جست و جوی جدید شرکت مایکروسافت دارای یک دکمه Near Me است که به کاربران کمک می کند تا وب سایت های مرتبط با یک مکان مشخص را بیابند. در این نسخه، ویژگی مذکور تنها در ایالات متحده کار می کند.

زمانی که این دکمه را فشار دهید، جست و جوی MSN با استفاده از آدرس IP کامپیوتر شما مشخص می کند که در کجا قرار دارید. با این حال، این ویژگی می تواند به سادگی با تغییر تنظیمات دلخواه تغییر داده شود. Near me زمانی اهمیت دارد که به عنوان مثال، در نیویورک سکونت داشته باشید  به جست و جوی سایتی نزدیک بوستون بگردید.

 

ویژگی Search Builder

در دیگر موتورهای جست و جو، اگر تمایل داشته باشید جست و جوی خود را سفارشی کنید، مجبور هستید از گزینه های جست و جوی  پیشرفته از یک صفحه مجزا استفاده کنید. جست و جوی MSN این کار را برای کاربران متوسط تا حدود زیادی با افزودن توانایی سفارشی سازی که دقیقاً درون کادر جست و جو قرار دارد، آسان کرده است.

زمانی که روی Search Builder از پیوند زیر کادر جست و جو کلیک کنید، یک منوی بازشو، باز خواهد شد. در ابتدا، این منو ممکن است کمی گیج کننده به نظر بیاید که با کمی صبر قادر خواهید بود از ویژگی های عالی موجود در آن به سادگی استفاده کنید.

ابزار Search terms این امکان را فراهم می آورد تا گزینه های جست و جوی Boolean را بیفزایید. ابزار Site/Domain برای محدود کردن آنها از جست و جویتان به کار برده می شود. ابزار Links to به شما کمک می کند تا جست و جوی خود را درون سایتهایی انجام دهید که دارای پیوند به یک سایت خاص هستند. گزینه های Country / region و language جهت جست و جوهای خاص جغرافیایی یا زبانی به کار برده می شوند.

بهترین گزینه از این گروه ویژگی ها، Result Ranking است. این گزینه به شما امکان می دهد تا جست و جوها را اصلاح کنید و می توانید کنترل بهتری بر نتیجه جست و جو با استفاده از یک مجموعه شامل سه نوار داشته باشید. با بالا و پایین کردن این نوارها می توانید انتخاب کنید که آیا می خواهید گزینه های دقیق یا نزدیک بیشتر، گزینه های متداول تر یا کمتر متداول و صفحات پویا یا ساکن را به عنوان نتایج جست و جو مشاهده کنید. با استفاده از این گزینه، می توانید دسته بهتری از نتایج را برای یک پرسش منفرد ایجاد کنید. این ویژگی برای بعضی انواع جست و جوها می تواند خیلی مفید باشد. برای مثال، اگر به دنبال صفحات خبری هستید، ممکن است ترجیح دهید صفحات پویای بیشتری را به جای صفحات ساکن انتخاب کنید.

 

تنظیمات سایت های مورد علاقه

بیشتر گزینه های مهم در صفحه تنظیمات،  Safe Search هستند که شامل توانایی فیلتر کردن تصاویر و متن های مستهجن می شود و این توانایی را نیز دارد که تعداد نتایج نمایش داده شده از یک سایت مشخص را تعیین کند.

 

ارتباط

بسیاری از بازدیدکنندگان بیان می کنند که اگر نتایج جست و جو را با Google مقایسه کنید، موتور جست و جوی MSN دارای ارتباط کمتری است. با این حال، دیگر نتایج چیز دیگری را نشان می دهند.

در یک جست و جوی انجام گرفته در مورد اصطلاح Trade Leads، نتایج حاصل از هر دو موتور جست و جو ارتباط زیادی داشتند. تنها تفاوت در MSN، http://rtade-leads.rusbiz.com  بود که از قبل در اولین صفحه ظاهر شد. اما، یک جست و جو در مورد کلمه e-catalog نتایج بهتر و ارتباط بیشتری را در MSN نسبت به Google نشان داد. نکته جالب نشان دادن سایت http://e-catalog.rusbiz.com در اولین صفحه نتایج جست و جوی MSN بود.

 

نتیجه گیری

اگر تمام ویژگی های جدید MSN از جمله توانایی آن برای پاسخ دادن به پرسش های زبان طبیعی، کیفیت بالا و ارتباط نتایج و توانایی اصلاح جست و جوها را که Google فاقد آنهاست، در نظر بگیرید، در این صورت شکی نیست که موتور جست و جوی MSN به اندازه  Google کارآیی دارد.





نوع مطلب : اخبار، فناوری اطلاعات، سرویس آنلاین، تکنولوژی، مقالات ، آموزش، 
برچسب ها : MSN، Netscape، (Word Perfect)، Borland، Google، موتورهای جست و جو، آیا مایکروسافت بازی را می برد؟، Safe Search، Result Ranking، Search Builder، Search terms، ابزار Site/Domain، گزینه های Country / region، ویژگی Near me، Yahoo، Askjeeves،

       نظرات
جمعه 2 مرداد 1388
احسان الهی